18.10.2023 Vânzările cu amănuntul din SUA au depășit prognoza de creștere în septembrie

Vânzările cu amănuntul din SUA au crescut mai mult decât se aștepta în septembrie, ca urmare a achizițiilor mai mari de mașini pentru uz casnic și a cheltuielilor mai mari la restaurante și baruri. Acești factori au întărit previziunile privind o accelerare bruscă a creșterii economice în trimestrul al treilea.


Economia și-a demonstrat rezistența, în ciuda îngrijorărilor de la sfârșitul anului 2022 cu privire la o posibilă recesiune. Această rezistență este susținută de date care arată, de asemenea, o creștere puternică a producției la fabrici, în ciuda grevelor din industria auto.


Banca de investiții Goldman Sachs și-a ridicat previziunile privind creșterea produsului intern brut (PIB) în trimestrul al treilea cu 0,3% până la 4,0% anual, ceea ce ar fi cel mai rapid ritm de creștere a economiei americane de la sfârșitul anului 2021. Ocuparea forței de muncă a depășit așteptările, iar creșterea economică și datele privind prețurile de consum din septembrie cresc riscul ca Fed să majoreze ratele dobânzilor în decembrie sau ianuarie.


Economiștii și-au exprimat opinia că economia SUA se adaptează la un nou mediu în care ratele dobânzilor rămân ridicate pentru o lungă perioadă de timp și acest lucru afectează comportamentul consumatorilor. Previziunile oficiale ale Rezervei Federale prevăd o nouă majorare a ratei în acest an și este pregătită să folosească acest remediu dacă datele economice continuă să surprindă analiștii.


Dolarul american a reacționat la publicarea raportului cu o ușoară scădere. În același timp, moneda americană continuă să restrângă consolidarea în așteptarea discursului președintelui Fed, Jerome Powell, de joi.





Vânzările cu amănuntul au crescut cu 0,7% în septembrie, iar datele din august au fost revizuite în sus, vânzările crescând cu 0,8%. Economiștii chestionați de Reuters se așteptau ca vânzările cu amănuntul să crească cu doar 0,3% în septembrie. Este de remarcat faptul că comerțul cu amănuntul include în principal mărfuri și nu ia în considerare inflația, dar a crescut cu 3,8% față de anul trecut în septembrie.


Economiștii și-au întărit prognoza pentru o creștere modestă a vânzărilor cu amănuntul pe baza slăbirii încrederii consumatorilor și a datelor săptămânale privind tranzacțiile cu cardul de credit de la Biroul de Analiză Economică al Departamentului Comerțului. Ei au remarcat, de asemenea, o scădere în septembrie și au sugerat că acest lucru ar putea indica tendințele generale ale cheltuielilor consumatorilor.


În ciuda puterii economiei, există bariere pentru consumatori, dintre care mulți folosesc creditul pentru finanțarea achizițiilor. Creșterea ratelor dobânzilor la împrumut pe măsură ce banca centrală se luptă cu inflația a condus la o creștere a delincvențelor cardurilor de credit. În plus, mulți americani au reluat plățile împrumuturilor pentru studenți în octombrie, care au reprezentat o parte semnificativă din venitul lor personal disponibil.


În ciuda acestor provocări, cheltuielile consumatorilor continuă să rămână puternice, în special datorită unei piețe a muncii puternice. În septembrie au fost create 336.000 de noi locuri de muncă, iar economiile în exces acumulate în timpul pandemiei de COVID-19 rămân mai mari decât se aștepta. Probabil că vor dura cel puțin până la începutul lui 2024.


Trebuie remarcat faptul că piețele financiare se așteaptă ca Rezerva Federală să mențină ratele neschimbate din octombrie până în noiembrie. Probabilitatea unei creșteri a ratei în decembrie este mai mică de 40%, deși probabilitatea unei creșteri în ianuarie este în creștere. Rezerva Federală și-a majorat deja rata dobânzii overnight de referință cu 525 de puncte de bază începând cu martie 2022 și se situează în intervalul de 5,25% până la 5,50%.


Vânzările de mașini au crescut cu 1,0% luna trecută, iar vânzările la benzinării au crescut cu 0,9%, reflectând creșterea prețurilor la combustibil. Vânzările online au crescut, de asemenea, cu 1,1% și ar putea continua să crească în octombrie, în urma promoției Amazon Prime Day. Creșterea vânzărilor a fost observată și în restaurante și unități de băuturi, magazine de sănătate și de îngrijire personală și magazine de produse alimentare și băuturi.


Cu toate acestea, consumatorii au redus din achizițiile de articole mari, cum ar fi electronice și electrocasnice, precum și materiale pentru construcții și grădinărit. Vânzările la magazinele de mobilă au rămas stabile, dar vânzările la magazinele de îmbrăcăminte au scăzut.

23.10.18

Distribuie acest articol: